søndag 15. januar 2012

Kildebruk

Det som kan være vanskeligst med korrekt kildehenvisning, er å finne den riktige informasjonen du trenger for kilden din. Det kan hende man blander sammen årstall og ikke følger reglene for kildehenvisning korrekt. I tillegg må man finne ut på hvilken måte man ønsker å vise til kildene på. Det finnes ikke noe fasit, og man er nødt til å finne en løsning som funker for seg og sin skrivemåte.

Jeg har brukt kildene "Grip teksten" (Dahl m.fl, 2008) og www.snl.no eller store norske leksikon på nett. Dette er tekster som er publisert gjennom godt kjente og offentlig eide organisasjoner, og jeg kan dermed med relativ god sikkerhet anta at kildene er pålitelige. Dette er fordi tekstene blir produsert nøye og kontrollert av kjente organisasjoner, og det faktum at de er offentlig eid gir en ekstra trygghet for at informasjonen er kvalitetssikret.

Det er meget viktig med korrekt kildebruk. Jeg vet at dersom jeg bruker informasjon eller ideer som andre har skapt eller kommet frem til, må jeg henvise til deres verk dersom jeg vil bruke det i min tekst. Det kan være vanskelig å avgjøre når det er riktig å vise til de kildene en har brukt, men som regel er det relativt logisk når man burde henvise til kilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar